Tortillabröd LCHF

Idag gjorde jag något roligt, nämligen bakade tortillabröd. Har inte smakat dem ännu eftersom de är till fajitas-middagen imorgon men de blev riktigt fina om man får skryta! Receptet är hämtat här.
 
Som vanligt har jag ändrat lite efter eget tycke men det blev relativt likt originalet iallafall.
 
TORTILLABRÖD LCHF
 
6 mindre tortillas (storlek som stora assietter)
 

3 stora tortillas:

2 dl mjölk
2 ägg
30 g riven ost
2 msk fiberhusk
1,5 dl pofiber
1 tsk bakpulver
2 krm salt
olja

 

Sätt ugnen på 200 grader.
Värm mjölken så den blir ljummen.
Vispa ihop ägg, riven ost och mjölk.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Blanda ihop allt till en deg och låt svälla i 10-15 minuter.
Ta en stor klump och lägg på bakplåtspapper som du penslat med olja. Lägg plastfolie ovanpå och kavla så den blir så tunn som möjligt. Använd något runt (jag hade en assiett modell större) och skär bort överflödsdeg, (lägg tillbaka i kastrullen och använd till nästa tortilla). Dra av folien, pensla med olja och stoppa in tortillan i ugnen. Den är klar när kanterna börjar bli lite bruna (den ser inte klar ut i mitten men det är den!).
 
Recension kommer!
 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tina

Andra gången på två dagar jag gör dessa. De är supergoda, bättre än vanliga pannkakor tycker jag! Tack för receptet Sofia :)

2013-08-31 @ 12:59:15

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback